Case: Patiënttevredenheid meten – Isala

Gerben Hart, communicatieadviseur afdeling Marketing en communicatie, Isala ziekenhuis

PATIËNTTEVREDENHEID METEN - Isala

Isala biedt zorg met hart en ziel, gericht op herstel. 640 duizend mensen beschouwen Isala als hét ziekenhuis voor algemene ziekenhuiszorg. Isala vindt het belangrijk om haar patiënten, bezoekers en de inwoners in het verzorgingsgebied van Isala mee te laten denken bij ontwikkelingen. Eén van de manieren waarop Isala dat doet is door gebruik te maken van onze tool. Gerben Hart introduceert zichzelf en het gebruik van Exploratio:

‘Als afdeling Marketing en Communicatie zijn wij beheerder van de tool Exploratio binnen het Isala ziekenhuis en beheren wij het Isala klantenpanel. In mijn eigen rol coördineer ik het gebruik van de tool binnen Isala en ben ik ook coördinator van ons eigen klantenpanel. Naast dat we via Exploratio ons panel beheren, doen we in samenwerking met Newcom al jarenlang onze patiënttevredenheidsonderzoeken (PTO) maar bijvoorbeeld ook diverse interne onderzoeken.’

Omdat vragenlijsten maken in Exploratio erg gemakkelijk is, is het voor meerdere medewerkers binnen Isala mogelijk om hun eigen onderzoeken op te zetten. Met de rapportage-module is het vervolgens mogelijk om de opgehaalde resultaten om te zetten in inzichten. Hierover vertelt Gerben:

Isala Patienttevredenheid meten

‘De tool is gebruiksvriendelijk en intuïtief, maar ook professioneel. Hierdoor kunnen diverse collega’s zelf ook decentraal werken met hun eigen vragenlijsten, dit verloopt naar wens. Rapportages zijn eenvoudig te maken, waardoor Exploratio voor ons een goed instrument is om onze diverse externe en interne onderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiénten handen en voeten te geven. De rapportages zijn overzichtelijk en geven direct een duidelijk beeld van de uitslag’

Het gebruik van Exploratio levert Isala dus inzichten op in haar patiënttevredenheid, diverse onderwerpen die aan het klantenpanel worden voorgelegd én de meningen van interne medewerkers. Dit gebeurt allemaal onder één dak. Wat leveren de onderzoeken voor Isala op?

‘Het gebruik van Exploratio geeft ons goed inzicht in hoe onze doelgroep denkt over onderwerpen die we uitzetten, zowel extern als intern. Voor ons PTO geeft het verbeterpunten aan of juist bevestiging dat onze dienstverlening op orde is, voor het panel zetten we diverse actuele onderwerpen uit. Veel onderzoeken zijn onderdeel van onze bedrijfsvoering. We willen als ziekenhuis continu verbeteren. Daarbij hoort het toetsen en feedback vragen bij je doelgroep met behulp van de verschillende type onderzoeken die wij uitvoeren.’

Deze online onderzoekstool is mede voor en door zorginstellingen ontwikkeld. Ze kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige wijze zelf (patiënt)onderzoek uitvoeren en analyseren.

Maud Huisman, Marketingadviseur bij Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Op een vrij eenvoudige manier kan ik vragenlijsten aanmaken en vervolgens digitaal uitzetten. De database is goed benaderbaar via een beveiligde link. Daarnaast zijn de rapportages ideaal, met 1 druk op de knop draai je deze uit, nadat je eenmalig hebt aangegeven hoe je de gegevens getoond wilt hebben (via grafieken of anderszins).

Aukje van de Molengraft, Kwaliteitscoördinator bij Revant

Voor ons is Exploratio een gebruiksvriendelijke tool om eenvoudig de ervaringen van onze patiënten in ons ziekenhuis te peilen. We zetten daar veel verschillende vragenlijsten voor in en rapporteren ook op verschillende manieren: alles kan met Exploratio!

Saskia Derkx, Adviseur patiëntbeleving van Noordwest Ziekenhuisgroep

De tool is makkelijk in te zetten voor zowel kleine als grotere en meer complexe onderzoeken. Ook kan ik andere collega’s snel uitleggen hoe het programma werkt. Zo wordt er door vele verschillende afdelingen in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van de tool. Onderzoek onder patiënten, directe input voor artsen, 360 feedback door collega’s, medewerkertevredenheid, afstudeeronderzoeken, etc. Iedereen kan snel aan de slag met hun eigen resultaten, terwijl ik mij kan verdiepen op meer complexe statistische analyses voor uitgebreider advies aan de organisatie.

Hajé Berns, Marketingadviseur bij Alrijne Zorggroep

Het is een professionele en gebruiksvriendelijke onderzoekstool, waarmee je eenvoudig rapportages kunt maken. Voor ons een goed instrument om diverse externe en interne klantonderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiënten handen en voeten te geven.

Gerben Hart, Online Marketing- en communicatieadviseur bij Isala

Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. De tool geeft hen de mogelijkheid om zelf onderzoek op te zetten, eigen data te verzamelen, te rapporteren en te monitoren. Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.

Frank Niemantsverdriet, Zorgmarketeer bij Amphia

Enkele Klanten en Cases van Exploratio

ONLINE ONDERZOEK

Gemakkelijk gemaakt

100% BETROUWBAAR

ISO27001 en AVG proof

1.000.000 VRAGENLIJSTEN PER JAAR

Autoriteit