Twaalf actuele onderwerpen om patiënttevredenheid te meten
Het meten van patiënttevredenheid is essentieel voor ziekenhuizen, VVT-instellingen, Cliëntondersteuners en andere zorginstelling. Niet alleen voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg, maar ook vanwege de directe impact op contractonderhandelingen met verzekeraars. De focus op patiënttevredenheid is de afgelopen jaren toegenomen, waarbij nieuwe onderwerpen van belang zijn opgedoken. Wij hebben een overzicht van enkele actuele onderwerpen om de tevredenheid van patiënten te meten gemaakt:
Digitale Ervaring
Met de opkomst van technologie zijn veel ziekenhuizen overgestapt op digitale platforms voor het boeken van afspraken, patiëntenportalen en online consultaties. Hoe ervaren patiënten deze digitale overgang? Is het platform gebruiksvriendelijk? Zorgt het voor een vlotte communicatie?
Wachttijden
Hoe lang moeten patiënten wachten voordat ze een afspraak kunnen maken? En wat is de wachttijd in de wachtkamer voordat ze door een arts worden gezien? Deze factoren kunnen aanzienlijk bijdragen aan de algehele tevredenheid.
Persoonlijke Aandacht
Voelen patiënten zich gezien en gehoord tijdens hun bezoek? Krijgen ze genoeg tijd van zorgverleners, en voelen ze dat hun zorgen serieus worden genomen?
Duidelijkheid van Informatie
Begrijpen patiënten de informatie die ze ontvangen over hun diagnose, behandelingsopties en medicatie? Wordt alles op een begrijpelijke manier uitgelegd?
Nazorg en Follow-up
Hoe ervaren patiënten de zorg nadat ze het ziekenhuis hebben verlaten? Worden ze tijdig opgevolgd en krijgen ze de juiste ondersteuning bij herstel?
Veiligheid en Hygiëne
Gezien recente gezondheidscrises, zoals de COVID-19 pandemie, zijn patiënten meer dan ooit gefocust op de veiligheids- en hygiënemaatregelen van een zorginstelling.
Mogelijkheid tot Zelfmanagement
In hoeverre worden patiënten in staat gesteld om actief deel te nemen aan hun zorgproces, bijvoorbeeld door toegang tot hun medische dossiers of digitale tools voor gezondheidsmanagement?
Feedbackmechanismen
Hoe gemakkelijk is het voor patiënten om feedback te geven en hoe wordt hierop gereageerd door het ziekenhuis?
Behandelingsresultaten:
Hoewel dit objectiever is dan sommige andere punten, zijn patiënten geïnteresseerd in slagingspercentages, heropnameratio’s en andere indicatoren die wijzen op de kwaliteit van de zorg.
Transparantie over Kosten
Begrijpen patiënten hun rekeningen en wordt er vooraf duidelijk gecommuniceerd over eventuele out-of-pocket kosten?
Integratie van Zorg:
Ervaren patiënten een vlotte overgang tussen verschillende afdelingen of bij doorverwijzing naar andere specialisten?
Diversiteit en Inclusie
Worden patiënten met diverse achtergronden (cultuur, gender, leeftijd, enz.) op een respectvolle en begripvolle manier behandeld?
Meet jouw zorginstelling al de tevredenheid op basis van bovenstaande onderwerpen?
Met behulp van Exploratio kan je zelf veilig en gemakkelijk aan de slag. Indien gewenst, kunnen we jullie helpen. Ook kunnen we in samenwerking met Newcom Research & Consultancy een vragenlijst op maat voor jouw zorginstelling ontwikkelen. Klik hier voor meer informatie over patiënttevredenheid meten, of download hier onze brochure voor zorgorganisaties.
Deze online onderzoekstool is mede voor en door zorginstellingen ontwikkeld. Ze kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige wijze zelf (patiënt)onderzoek uitvoeren en analyseren.
Op een vrij eenvoudige manier kan ik vragenlijsten aanmaken en vervolgens digitaal uitzetten. De database is goed benaderbaar via een beveiligde link. Daarnaast zijn de rapportages ideaal, met 1 druk op de knop draai je deze uit, nadat je eenmalig hebt aangegeven hoe je de gegevens getoond wilt hebben (via grafieken of anderszins).
Voor ons is Exploratio een gebruiksvriendelijke tool om eenvoudig de ervaringen van onze patiënten in ons ziekenhuis te peilen. We zetten daar veel verschillende vragenlijsten voor in en rapporteren ook op verschillende manieren: alles kan met Exploratio!
De tool is makkelijk in te zetten voor zowel kleine als grotere en meer complexe onderzoeken. Ook kan ik andere collega’s snel uitleggen hoe het programma werkt. Zo wordt er door vele verschillende afdelingen in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van de tool. Onderzoek onder patiënten, directe input voor artsen, 360 feedback door collega’s, medewerkertevredenheid, afstudeeronderzoeken, etc. Iedereen kan snel aan de slag met hun eigen resultaten, terwijl ik mij kan verdiepen op meer complexe statistische analyses voor uitgebreider advies aan de organisatie.
Het is een professionele en gebruiksvriendelijke onderzoekstool, waarmee je eenvoudig rapportages kunt maken. Voor ons een goed instrument om diverse externe en interne klantonderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiënten handen en voeten te geven.
Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. De tool geeft hen de mogelijkheid om zelf onderzoek op te zetten, eigen data te verzamelen, te rapporteren en te monitoren. Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.
Enkele Klanten en Cases van Exploratio
ONLINE ONDERZOEK
Gemakkelijk gemaakt
100% BETROUWBAAR
ISO27001 en AVG proof
1.000.000 VRAGENLIJSTEN PER JAAR