Twaalf actuele onderwerpen om patiënttevredenheid te meten

Het meten van patiënttevredenheid is essentieel voor ziekenhuizen, VVT-instellingen, Cliëntondersteuners en andere zorginstelling. Niet alleen voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg, maar ook vanwege de directe impact op contractonderhandelingen met verzekeraars. De focus op patiënttevredenheid is de afgelopen jaren toegenomen, waarbij nieuwe onderwerpen van belang zijn opgedoken. Wij hebben een overzicht van enkele actuele onderwerpen om de tevredenheid van patiënten te meten gemaakt:

Digitale Ervaring

Met de opkomst van technologie zijn veel ziekenhuizen overgestapt op digitale platforms voor het boeken van afspraken, patiëntenportalen en online consultaties. Hoe ervaren patiënten deze digitale overgang? Is het platform gebruiksvriendelijk? Zorgt het voor een vlotte communicatie?

Wachttijden

Hoe lang moeten patiënten wachten voordat ze een afspraak kunnen maken? En wat is de wachttijd in de wachtkamer voordat ze door een arts worden gezien? Deze factoren kunnen aanzienlijk bijdragen aan de algehele tevredenheid.

Persoonlijke Aandacht

Voelen patiënten zich gezien en gehoord tijdens hun bezoek? Krijgen ze genoeg tijd van zorgverleners, en voelen ze dat hun zorgen serieus worden genomen?

Duidelijkheid van Informatie

Begrijpen patiënten de informatie die ze ontvangen over hun diagnose, behandelingsopties en medicatie? Wordt alles op een begrijpelijke manier uitgelegd?

Nazorg en Follow-up

Hoe ervaren patiënten de zorg nadat ze het ziekenhuis hebben verlaten? Worden ze tijdig opgevolgd en krijgen ze de juiste ondersteuning bij herstel?

Veiligheid en Hygiëne

Gezien recente gezondheidscrises, zoals de COVID-19 pandemie, zijn patiënten meer dan ooit gefocust op de veiligheids- en hygiënemaatregelen van een zorginstelling.

Mogelijkheid tot Zelfmanagement

In hoeverre worden patiënten in staat gesteld om actief deel te nemen aan hun zorgproces, bijvoorbeeld door toegang tot hun medische dossiers of digitale tools voor gezondheidsmanagement?

Feedbackmechanismen

Hoe gemakkelijk is het voor patiënten om feedback te geven en hoe wordt hierop gereageerd door het ziekenhuis?

Behandelingsresultaten:

Hoewel dit objectiever is dan sommige andere punten, zijn patiënten geïnteresseerd in slagingspercentages, heropnameratio’s en andere indicatoren die wijzen op de kwaliteit van de zorg.

Transparantie over Kosten

Begrijpen patiënten hun rekeningen en wordt er vooraf duidelijk gecommuniceerd over eventuele out-of-pocket kosten?

Integratie van Zorg:

Ervaren patiënten een vlotte overgang tussen verschillende afdelingen of bij doorverwijzing naar andere specialisten?

Diversiteit en Inclusie

Worden patiënten met diverse achtergronden (cultuur, gender, leeftijd, enz.) op een respectvolle en begripvolle manier behandeld?

Meet jouw zorginstelling al de tevredenheid op basis van bovenstaande onderwerpen?

Met behulp van Exploratio kan je zelf veilig en gemakkelijk aan de slag. Indien gewenst, kunnen we jullie helpen. Ook kunnen we in samenwerking met Newcom Research & Consultancy een vragenlijst op maat voor jouw zorginstelling ontwikkelen. Klik hier voor meer informatie over patiënttevredenheid meten, of download hier onze brochure voor zorgorganisaties.

Deze online onderzoekstool is mede voor en door zorginstellingen ontwikkeld. Ze kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige wijze zelf (patiënt)onderzoek uitvoeren en analyseren.

Maud Huisman, Marketingadviseur bij Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Op een vrij eenvoudige manier kan ik vragenlijsten aanmaken en vervolgens digitaal uitzetten. De database is goed benaderbaar via een beveiligde link. Daarnaast zijn de rapportages ideaal, met 1 druk op de knop draai je deze uit, nadat je eenmalig hebt aangegeven hoe je de gegevens getoond wilt hebben (via grafieken of anderszins).

Aukje van de Molengraft, Kwaliteitscoördinator bij Revant

Voor ons is Exploratio een gebruiksvriendelijke tool om eenvoudig de ervaringen van onze patiënten in ons ziekenhuis te peilen. We zetten daar veel verschillende vragenlijsten voor in en rapporteren ook op verschillende manieren: alles kan met Exploratio!

Saskia Derkx, Adviseur patiëntbeleving van Noordwest Ziekenhuisgroep

De tool is makkelijk in te zetten voor zowel kleine als grotere en meer complexe onderzoeken. Ook kan ik andere collega’s snel uitleggen hoe het programma werkt. Zo wordt er door vele verschillende afdelingen in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van de tool. Onderzoek onder patiënten, directe input voor artsen, 360 feedback door collega’s, medewerkertevredenheid, afstudeeronderzoeken, etc. Iedereen kan snel aan de slag met hun eigen resultaten, terwijl ik mij kan verdiepen op meer complexe statistische analyses voor uitgebreider advies aan de organisatie.

Hajé Berns, Marketingadviseur bij Alrijne Zorggroep

Het is een professionele en gebruiksvriendelijke onderzoekstool, waarmee je eenvoudig rapportages kunt maken. Voor ons een goed instrument om diverse externe en interne klantonderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiënten handen en voeten te geven.

Gerben Hart, Online Marketing- en communicatieadviseur bij Isala

Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. De tool geeft hen de mogelijkheid om zelf onderzoek op te zetten, eigen data te verzamelen, te rapporteren en te monitoren. Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.

Frank Niemantsverdriet, Zorgmarketeer bij Amphia

Enkele Klanten en Cases van Exploratio

ONLINE ONDERZOEK

Gemakkelijk gemaakt

100% BETROUWBAAR

ISO27001 en AVG proof

1.000.000 VRAGENLIJSTEN PER JAAR

Autoriteit