Case: Studenttevredenheid meten

Studenttevredenheid meten. Rolf Wink Kwaliteitsadviseur Onderwijs bij Breederode Hogeschool, OPPstap & Latona

Breederode Hogeschool, OPPstap & Latona bieden een brede keuze aan scholing in zorg & welzijn als vervolg op mbo of hbo opleidingen vanaf niveau 1 t/m 7, evenals post-initiële opleidingen en korte opleidingstrajecten. Als Kwaliteitsadviseur Onderwijs is Rolf Wink onder andere verantwoordelijk voor de monitoring van studenttevredenheid. Kortom: Studenttevredenheid meten. Vanuit strategische doelen zijn KPI’s ontwikkeld, die vertaald zijn naar meetbare vragen. Omdat deze vragen terugkomen in meerdere vragenlijsten, hoeven deze slechts eenmalig te worden aangemaakt om vervolgens heel eenvoudig terug te laten komen. Zo heeft het opleidingsbedrijf inmiddels ruim 20 vragenlijsten aangemaakt voor haar verschillende opleidingen, maar wordt de respons verzameld in één overzichtelijk dashboard. Hierover vertelt Rolf graag zelf.

Studenttevredenheid Meten

‘Door de vele gemak functies die de tool kent, ben ik in staat om eenmalig een onderzoek aan te maken dat ik vervolgens gemakkelijk kan kopiëren. Hierdoor hoef ik alleen nog de juiste waarde van Cursus, Domein en Niveau mee te geven. Dit maakt het mogelijk om in het totaaloverzicht te filteren. Zo is iedere laag van de organisatie continu op de hoogte van hoe de opleidingen scoren. Als je één keer de route hebt gelopen een dashboard te maken, werkt dit erg gemakkelijk. Waar ik met name erg blij mee was, is dat je per grafiek ook verschillende weergaves kan kiezen, zoals een uitsplitsing of trendweergave. Ook worden open antwoorden weergeven in dashboards, deze zijn een goede aanvulling op de scores, zodat we aan de hand hiervan gelijk verbeteracties kunnen doorvoeren. Ideaal studenttevredenheid meten.’

Studententevredenheid Meten

Door zelf dus een gestructureerde opbouw in vragenlijsten aan te maken, is het voor de organisatie erg gemakkelijk om tot een dashboard te komen dat inzicht geeft in de tevredenheid op verschillende niveaus. Door de gemak functies die Exploratio biedt en één fysieke afspraak die we hebben gehad, is Rolf zelf tot een heel groot deel van zijn werk gekomen. Uiteraard zijn we altijd beschikbaar voor hulp. Over wat Exploratio betekent voor de organisatie wil Rolf nog het volgende kwijt:

‘Als kwaliteitsadviseur heb ik in het verleden al met meerdere tools gewerkt, maar bij deze tools was het niet zo gemakkelijk om dashboards te maken met bijbehorende filters. De tool helpt ons nu al bij het doorontwikkelen van opleidingsprogramma’s, maar wij willen Exploratio de komende tijd nog breder inzetten om KPI’s van onderwijskwaliteit te meten. Daarnaast ervaar ik de ondersteuning van Exploratio als zeer prettig, en maakt onderzoeksbureau Newcom het mogelijk om verdiepende meta-analyses te maken. Dit zijn grote voordelen t.o.v. andere tools.’

Deze online onderzoekstool is mede voor en door zorginstellingen ontwikkeld. Ze kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige wijze zelf (patiënt)onderzoek uitvoeren en analyseren.

Maud Huisman, Marketingadviseur bij Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Op een vrij eenvoudige manier kan ik vragenlijsten aanmaken en vervolgens digitaal uitzetten. De database is goed benaderbaar via een beveiligde link. Daarnaast zijn de rapportages ideaal, met 1 druk op de knop draai je deze uit, nadat je eenmalig hebt aangegeven hoe je de gegevens getoond wilt hebben (via grafieken of anderszins).

Aukje van de Molengraft, Kwaliteitscoördinator bij Revant

Voor ons is Exploratio een gebruiksvriendelijke tool om eenvoudig de ervaringen van onze patiënten in ons ziekenhuis te peilen. We zetten daar veel verschillende vragenlijsten voor in en rapporteren ook op verschillende manieren: alles kan met Exploratio!

Saskia Derkx, Adviseur patiëntbeleving van Noordwest Ziekenhuisgroep

De tool is makkelijk in te zetten voor zowel kleine als grotere en meer complexe onderzoeken. Ook kan ik andere collega’s snel uitleggen hoe het programma werkt. Zo wordt er door vele verschillende afdelingen in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van de tool. Onderzoek onder patiënten, directe input voor artsen, 360 feedback door collega’s, medewerkertevredenheid, afstudeeronderzoeken, etc. Iedereen kan snel aan de slag met hun eigen resultaten, terwijl ik mij kan verdiepen op meer complexe statistische analyses voor uitgebreider advies aan de organisatie.

Hajé Berns, Marketingadviseur bij Alrijne Zorggroep

Het is een professionele en gebruiksvriendelijke onderzoekstool, waarmee je eenvoudig rapportages kunt maken. Voor ons een goed instrument om diverse externe en interne klantonderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiënten handen en voeten te geven.

Gerben Hart, Online Marketing- en communicatieadviseur bij Isala

Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. De tool geeft hen de mogelijkheid om zelf onderzoek op te zetten, eigen data te verzamelen, te rapporteren en te monitoren. Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.

Frank Niemantsverdriet, Zorgmarketeer bij Amphia

Enkele Klanten en Cases van Exploratio

ONLINE ONDERZOEK

Gemakkelijk gemaakt

100% BETROUWBAAR

ISO27001 en AVG proof

1.000.000 VRAGENLIJSTEN PER JAAR

Autoriteit