Enkele Klanten en Cases van Exploratio
Basisberaad
Jochen Braams
Bij Basisberaad gebruiken we Exploratio om op een toegankelijke manier ervaringen op te halen binnen het Sociaal Domein. Met een overzichtelijke vragenlijst en eenvoudige afname kunnen cliënten snel en laagdrempelig hun feedback geven. Via het realtime dashboard krijgen we direct inzicht in belangrijke thema’s, zoals of cliënten zich begrepen voelen en of de ondersteuner duidelijk uitleg heeft gegeven. Dankzij de interactieve filters kunnen we resultaten van al onze gemeenten vergelijken binnen één overzichtelijk dashboard. Exploratio helpt ons zo om gericht te signaleren en onderbouwd het gesprek aan te gaan.
Noordwest Foreest Kliniek
Marketing & Communicatie
Bij de Foreest Kliniek werken we sinds 2022 met Exploratio om continu inzicht te krijgen in de tevredenheid van onze patiënten. De vragenlijst is eenvoudig toegankelijk via QR-codes, waardoor we op een laagdrempelige manier veel waardevolle feedback verzamelen. De resultaten zijn altijd direct inzichtelijk via overzichtelijke rapportages en dashboards. Exploratio helpt ons hiermee om voortdurend te verbeteren, doordat we het flexibel kunnen inzetten voor bijna alle onderzoeksvragen en disciplines. Het invoeren van de vragenlijsten gaat gebruiksvriendelijk, uitzetten kan ook via Exploratio en de rapportages zijn makkelijk in te stellen en duidelijk.
Jade Kasdorp
Adviseur Kwaliteit & Veiligheid SMC
Exploratio biedt ons een digitale omgeving die past bij onze eisen rondom privacy en databeveiliging waarin er veel vrijheid is om de uitvraag van patiëntervaringen naar onze wensen in te richten. Er is laagdrempelig overleg met Exploratio en in co-creatie werken we continu aan verbeteringen. Zo hebben we in 2025 ons nieuwe patiënttevredenheidsonderzoek geïmplementeerd, waarbij de vragenlijsten voor specifieke doelgroepen zijn opgesteld en de resultaten op organisatieniveau verzameld worden in thematische dashboards. Deze dashboards maken de ervaren kwaliteit van zorg inzichtelijk en op een praktische manier bespreekbaar binnen het ziekenhuis. Daarnaast hebben we de uitvraag van de vragenlijsten kunnen automatiseren via een koppeling met ons EPD, wat bijdraagt aan een efficiënter werkproces.
Nadette van Buul
adviseur Patiëntencommunicatie Instituut Verbeeten
Sinds begin 2023 gebruiken we Exploratio om structureel feedback van onze radiotherapiepatiënten te verzamelen. De gebruiksvriendelijke en betrouwbare tool geeft via een intuïtief dashboard real time inzicht in wat goed gaat en waar verbeterkansen liggen. De heldere, makkelijk te filteren resultaten vormen een goede basis voor gesprekken met onze teams. Zo stemmen we onze zorg steeds beter af op wat onze patiënten belangrijk vinden. Daarnaast ervaren we de ondersteuning vanuit Exploratio / Newcom als deskundig, snel en betrokken. Een fijne en waardevolle samenwerking!
Rob van den Berg
Beleidsanalist Concerncontrol Noaberkracht
Newcom en Exploratio werken al jarenlang samen met Noaberkracht aan diverse peilingen onder onze burgerpanels in Dinkelland en Tubbergen. Die samenwerking zorgt voor continuïteit én kwaliteit in onze metingen. Daarnaast zetten we de tool Exploratio ook in voor interne onderzoeken onder medewerkers en andere (burger)onderzoeken. Voor ons als organisatie is het platform heel gebruiksvriendelijk: je hebt snel de juiste inzichten paraat, zonder gedoe. Dat helpt ons om onderbouwd te sturen op beleid en organisatieontwikkeling.
Moniek Drent
Officemanager Thuis in Cliëntondersteuning
Wij werken met Exploratio samen voor het ophalen van cliëntervaringen binnen de Wlz. Onlangs hebben we het medewerkersonderzoek via Newcom laten uitvoeren, en daarnaast gebruiken we het platform ook voor continu lopende onderzoeken onder onze WMO cliënten. Voor elke gemeente hebben we een unieke link die we eenvoudig kunnen verspreiden. Zo krijgen we snel inzicht in de actuele ervaringen van cliënten. Dankzij de interactieve dashboards in Exploratio hebben we realtime toegang tot duidelijke, bruikbare data – per gemeente én organisatiebreed.
Leonora Šukurica
Business Partner Kwaliteit en Patiëntveiligheid IJsselland
Sinds een jaar werken we met Exploratio en hebben we een betrokken patiëntenpanel opgebouwd van zo´n 500 leden. Via het platform doen we regelmatig onderzoek, bijvoorbeeld naar de ontvangst in het ziekenhuis, onze nieuwe patiëntenfolders met animatiefilmpjes en de beleving van de wachttijden. Exploratio maakt het makkelijk om gerichte vragenlijsten op te stellen, deelnemers uit te nodigen en snel inzicht te krijgen in de resultaten. Zo blijven we actief leren van wat onze patiënten belangrijk vinden.
Maaike Taal
Adviseur Kwaliteit & Veiligheid Zaans Medisch Centrum
We gebruiken Exploratio al jaren voor het meten van patiënttevredenheid en voor het beheer van ons patiëntenpanel bij Zaans Medisch Centrum. Deze samenwerking verloopt al lange tijd naar tevredenheid. Tegelijkertijd kijken we momenteel hoe we dit proces verder kunnen structureren en automatiseren. Zo blijven we continu verbeteren én houden we de stem van onze patiënten centraal in onze zorg. Onze contactpersoon van Exploratio denkt proactief met ons mee waardoor we de ontwikkelingen kunnen maken die we willen op het gebied van het meten van patiënttevredenheid.
Wendy Vermeulen
Manager Adviespunt Zorgbelang
Zorgbelang werkt met Exploratio om ervaringen van cliënten in zowel de Wlz als het Sociaal Domein op een veilige en gestructureerde manier op te halen. Het platform maakt het mogelijk om al onze onderzoeken onder één dak te organiseren – van vragenlijsten tot realtime inzicht in resultaten. Dat helpt ons om de stem van de cliënt centraal te stellen en signalen vanuit de praktijk gericht terug te koppelen. Dankzij het interactieve dashboard kunnen we eenvoudig trends volgen en verschillen tussen gemeenten in kaart brengen, wat waardevolle input biedt voor gerichte verbetergesprekken.
Esther Vink -de Haas
Onderwijs- en Opleidingsregio Leiden (OOR)
Als Onderwijs- en Opleidingsregio Leiden gebruiken we Exploratio om op structurele en betrouwbare wijze de kwaliteit van medisch
specialistische opleidingen voor AIOS en ANIOS te meten. Via overzichtelijke dashboards krijgen we inzicht in hoe een specifieke
opleiding binnen een ziekenhuis scoort ten opzichte van dezelfde opleiding in andere ziekenhuizen en ten opzichte van andere medische specialistische opleidingen binnen hetzelfde ziekenhuis. Dit stelt ons in staat gericht te verbeteren en goede voorbeelden te delen. Daarnaast zetten we Exploratio ook in voor andere evaluaties, zoals het beoordelen van supervisoren. Uiteraard gebeurt dit alles binnen de kaders van de geldende verwerkersovereenkomsten en privacyrichtlijnen.
Marieke Walhout
Directiesecretaresse, Admiraal de Ruyter Ziekenhuis
“Bij het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis staat het contact met de patiënt op één. Het patiëntenpanel is uitermate geschikt om objectief onderzoek te doen naar de ervaringen van patiënten, maar ook van de mantelzorgers, inzake hun beleving van de geboden zorg.
De uitkomsten zijn vaak dermate verrassend en leerzaam dat zij een vast onderdeel zijn geworden op de agenda van het managementteam. Ook de trouwe leden van het panel volgen de resultaten op de voet. Kortom: het patiëntenpanel is bij ons zo langzamerhand niet meer weg te denken.”
Hajé Berns
Marketingadviseur, Alrijne Zorggroep
“We gebruiken Exploratio door de hele organisatie heen. Voor het CTO in de verpleeghuizen, het PTO in het ziekenhuis, maar ook voor allerlei medewerkersonderzoeken. Of onderzoeken die leerling-verpleegkundigen of coassistenten moeten doen.
Het is veilig, snel en makkelijk te gebruiken. En iedereen kan het voor zijn eigen doeleinden gebruiken: of dit nu een snelle evaluatie is of dat er diepgaande statistische analyses worden toegepast.
Exploratio geeft snel het inzicht wat je nodig hebt en is zeer gebruiksvriendelijk. Ook collega’s met weinig computer ervaring kunnen er prima mee zelfstandig aan de slag. En wanneer er toch een probleem is, dan biedt de helpdesk altijd snel een goede oplossing.”
Zorgmarketeer Amphia
Kenniskern Communicatie en Marketing
“Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. In de uitgebreide tool kunnen collega’s zelf onderzoek opzetten, eigen data verzamelen, rapporteren en monitoren.
Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.
Ook het serviceteam reageert snel en denkt mee bij vraagstukken.”
Merlijn van Geest
Adviseur Kwaliteit & Veiligheid, Ziekenhuis Amstelland
“In april 2023 zijn wij gestart met het geautomatiseerd meten van onze patiënttevredenheid.
Voor het terugkoppelen van de respons op de patiënttevredenheidsonderzoeken hebben wij gepersonaliseerde dashboards per zorgafdeling gemaakt. Met deze gepersonaliseerde dashboards kunnen (team)managers inzicht krijgen in de ervaringen en behoeften van hun patiënten en vervolgens gerichte verbeteringen doorvoeren. Daarnaast worden de gepersonaliseerde dashboards ook gebruikt om extra duiding te geven aan lopende issues, waarbij het perspectief van patiënten wordt meegenomen.”
Gerben Hart
Communicatieadviseur, Isala Klinieken
“Binnen Isala wordt Exploratio breed gebruikt om onze dienstverlening en kwaliteitsprocessen te verbeteren. We gebruiken de tool voor het Isala klantenpanel, patiënttevredenheidsonderzoeken en allerlei interne vragenlijsten. Veel collega’s van verschillende afdelingen werken zelfstandig met Exploratio. De rapportages zijn overzichtelijk en geven direct een duidelijk beeld van de uitslag.
We willen als ziekenhuis continu verbeteren. Daarbij hoort het toetsen en feedback vragen bij je doelgroep. Een gebruiksvriendelijke maar professionele onderzoekstool is voor ons daarbij essentieel.
Ook erg fijn is de snelle en laagdrempelige support. Vragen worden snel beantwoord en er wordt actief meegedacht bij complexe vraagstukken of onderzoeken.”
René Naus
Marketingspecialist, L1
“Sinds 2024 maakt L1 gebruik van een onderzoekspanel met daarin Limburgers die L1 kijken, luisteren en/of volgen. Hierdoor krijgen we meer contact met ons publiek en antwoord op de ervaring die zij hebben bij onze content en programma’s.
We toetsen nieuwe formats en uitingen, maar ook het mediagebruik en de ervaring m.b.t. een bepaald kanaal, programma of thema. Deze waardevolle informatie wordt intern verspreid om het media-aanbod bij te sturen, zodat we de Limburgers nog meer op hun behoefte kunnen bedienen.
Exploratio helpt ons aan een eenvoudige manier van bevragen en terugkoppelen, waardoor we snel en overzichtelijk data kunnen omzetten naar informatie. Ook de service en het advies die geboden worden vanuit Exploratio werkt heel prettig. De samenwerking wordt dan ook als zeer prettig ervaren en het helpt L1 aan het verbeteren van ons media-aanbod voor de Limburgers!.”
Eelco den Boer
Strategisch adviseur L&O, Medisch Centrum Leeuwarden
“Aanvankelijk hebben we Exploratio aangeschaft om een tool te hebben voor het structureel evalueren van stages en vervolgopleidingen. Inmiddels gebruiken we het voor enquêtes zoals bij zelfevaluaties over de kwaliteit van praktijkleerplaats in het kader van CZO-erkenning. Pluspunten die we daarbij ervaren is dat het voldoet aan de strenge informatie-beveiligingseisen binnen het ziekenhuis maar dat de afnamelink ook werkt voor externe respondenten zoals ketenpartners. Het beheer van gebruikers is eenvoudig te regelen en nieuwe gebruikers kunnen na een korte instructie direct zelf aan de slag. Een rapportage kan snel worden gegenereerd, maar ook maatwerk is mogelijk. Dashboards zijn heel praktisch voor terugkerende enquêtes. Naast gemak draagt Exploratio ook bij aan een meer eenduidige manier van evalueren en daarmee aan de kwaliteit van opleiden, leren en ontwikkelen.”
Saskia Derkx
Adviseur patiëntbeleving, Noordwest Ziekenhuisgroep
“Wij zetten Exploratio al jaren in om de mening van patiënten en andere doelgroepen uit te vragen. De flexibiliteit van de tool zorgt ervoor dat we Exploratio voor bijna alle onderzoeksvragen op dit gebied kunnen inzetten en dat doen we dan ook voor bijna alle disciplines en afdelingen. Zo kunnen we gemakkelijk maatwerk bieden voor grotere of continu lopende onderzoeken maar ook voor kleinere onderzoeken. Het invoeren van de vragenlijsten gaat gemakkelijk, uitzetten kan ook via Exploratio en de rapportages zijn makkelijk in te stellen en duidelijk.”
Robert van Dongen
Marketing en Sales, Omroep Brabant
“Door samen te werken met Exploratio hebben we bij Omroep Brabant ons eigen panel kunnen opzetten, waarmee we snel in contact staan met onze doelgroep. Hierdoor kunnen we effectiever producten en diensten verbeteren en onze relatie met onze doelgroep versterken. Met Exploratio hebben we binnen no-time enquêtes geprogrammeerd en uitgestuurd. Vrijwel meteen kunnen we de respons monitoren en een rapportage opzetten. Het panel geeft ons waardevolle feedback over onze projecten, programma’s en muziekkeuze.”
Raymond Bakker
Manager onderwijs & logistiek, OPPstap
“Exploratio geeft ons inzicht in de studenttevredenheid op verschillende thema’s zoals Veiligheid, Theorie & Docenten. Omdat wij in onze vragenlijsten een aantal vragen hebben toegevoegd m.b.t. thema’s vanuit het jaarplan, kunnen we de voortgang van deze doelen het gehele jaar door monitoren.
Ook gebruiken we Exploratio voor intern onderzoek. Denk hierbij aan klant- en docenttevredenheid, Exploratio is eenvoudig in gebruik en geeft direct inzicht in de uitkomsten in een zelf samen te stellen dashboard.
Voor vragen zijn de medewerkers van Newcom | Exploratio altijd goed bereikbaar voor hulp en vakkundig advies!”
Dixie Wijffels
Adviseur Kwaliteit & Veiligheid, Reinier de Graaf
“Binnen Reinier de Graaf wordt Exploratio decentraal ingezet om de ervaringen van patiënten op te halen. Dit wil zeggen dat onze zorgafdelingen zelfstandig de vragenlijsten ontwerpen, uitzetten en analyseren. Het voordeel is dat zorgafdelingen zelf inspelen op wat voor de afdeling belangrijk is en bespreken dit direct met het team om continue leren en verbeteren te stimuleren.
Om overkoepelend inzicht te krijgen in de patiëntervaringen, worden dashboards gebruikt om op zorgeenheid niveau deze data in te kunnen zien. Daarnaast wordt Exploratio ingezet voor ketenpartners-enquêtes, medewerkerstevredenheidonderzoeken en evaluaties van interne scholingen. De ondersteuning die wij van Exploratio krijgen is fijn en deskundig. Er wordt altijd meegedacht en vragen worden snel beantwoord.”
Marit Kruijt-Wagenaar
Manager, Stadspoli Leeuwarden
“Al één jaar zetten we de vragenlijsten van Exploratio in om de tevredenheid te meten na een bezoek aan Stadspoli Leeuwarden.
Deze enquêtes versturen we naar patiënten, huisartsen en medisch specialisten. Vanuit Exploratio wordt goed meegedacht in het vormgeven van deze vragenlijsten, en veel is mogelijk. De resultaten in het dashboard worden heel overzichtelijk getoond, rapporten kun je makkelijk uitdraaien, en zodra je hulp nodig hebt staat er altijd iemand voor je klaar. We gaan de lijsten nu ook inzetten voor de tevredenheid van onze medewerkers. Kortom voor ons een goed en mooi instrument!”
Kyra de Koeijer
Kwaliteitsadviseur, Zuidwest Radiotherapeutisch Instituut
“Wij gebruiken Exploratio voor onze doorlopende patiënttevredenheidsonderzoeken. Daarmee meten we de tevredenheid van onze patiënten ten aanzien van alle fasen die zij bij ons doorlopen. Wij zijn tevreden met deze vragenlijsten op maat. Exploratio presenteert de resultaten in overzichtelijke online dashboards. Ook geven patiënten via de vragenlijsten antwoord op open vragen. Dit geeft extra inzicht in hun ervaringen. Collega’s lezen deze antwoorden graag, het is een stukje waardering van hun werk. Onze patiënten zijn over het algemeen heel tevreden. Daar zijn we best trots op. Verder gebruiken wij vragenlijsten om input bij patiënten op te halen over andere onderwerpen. Daarnaast zetten we Exploratio in voor interne onderzoeken.
Alle mogelijkheden maken dat wij op een gebruiksvriendelijke manier online onderzoeken kunnen uitvoeren.”
Neem nu de snelle rondleiding
Exploratio is een initiatief van onderzoeksbureau Newcom. Newcom heeft de online applicatie Exploratio ontwikkeld om organisaties de mogelijkheid te bieden zelf online enquêtes uit te voeren onder hun doelgroepen. Met deze onderzoekstool kunt u uw data perfect online verzamelen en eenvoudig analyseren. Exploratio is volledig webbased en u kunt direct aan de slag. Exploratio is ISO27001:2013 gecertificeerd.