Case: Een eigen panel – Omroep Brabant

Robert van Dongen, afdeling Marketing en Sales bij Omroep Brabant.

Omroep Brabant is één van de grootste regionale omroepen van Nederland. Hier werken zo’n 250 mensen aan één en dezelfde missie: Brabanders verbinden met hun Brabant. De focus van Robert ligt op de klantverwachting, hieronder valt het op- en uitzetten van onderzoeken en rapportages. Omdat bij Omroep Brabant vragen ontstonden over hoe zij producten en diensten doorlopend konden verbeteren voor haar doelgroep, is de samenwerking met Exploratio ontstaan. De keuze om onderzoeken in eigen beheer te doen, in plaats van uit te besteden, is gemaakt doordat het zowel tijd- als kostenbesparend is.

‘Hoe mooi is het dat we voor vragen met betrekking tot onze doelgroep in één keer honderden Brabanders zélf kunnen benaderen in plaats van met collega’s van de afdeling onze onderbuikgevoelens bespreken? Met behulp van ons eigen panel staan we razendsnel in contact met onze eigen doelgroep.’

Uiteraard helpen we bij Exploratio onze gebruikers bij het opstarten van het panel. Binnen onze tool zetten we technisch alles klaar voor het panel, zodat het gereed is om leden te werven en onderzoeken te doen. Na een aantal trainingen zijn onze gebruikers klaar om zelf onderzoeken te doen onder haar doelgroep. Dit alles uiteraard in de huisstijl van de organisatie.

 ‘De samenwerking met Exploratio ervaar ik als positief. Na 2 á 3 trainingen doe ik vrijwel alles zelf, maar word bij vragen en opmerkingen snel te woord gestaan. Het kost mij nu nog maar een dagdeel om de vragenlijst te programmeren in Exploratio. Om snel de eerste inzichten te krijgen, heb ik met behulp van de wizard binnen een kwartier mijn rapportage klaar.’

Door je eigen doelgroep continu te laten meedenken over diensten en producten van jouw organisatie, is het mogelijk om een versterkte relatie met je doelgroep op te bouwen. Dit is precies het resultaat wat Omroep Brabant met haar eigen panel heeft weten te bereiken.

‘Het panel geeft ons een goede richting van hoe onze doelgroep over ons denkt. Zo doen wij bijvoorbeeld testen over muziekfragmenten die panelleden wel of niet bij ons vinden passen en vragen wij naar wat mensen van onze tv-programma’s vinden. Op basis van deze onderzoeken doen wij aanpassingen die leiden tot een toename in kijk- en luistercijfers.’

Deze online onderzoekstool is mede voor en door zorginstellingen ontwikkeld. Ze kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige wijze zelf (patiënt)onderzoek uitvoeren en analyseren.

Maud Huisman, Marketingadviseur bij Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Op een vrij eenvoudige manier kan ik vragenlijsten aanmaken en vervolgens digitaal uitzetten. De database is goed benaderbaar via een beveiligde link. Daarnaast zijn de rapportages ideaal, met 1 druk op de knop draai je deze uit, nadat je eenmalig hebt aangegeven hoe je de gegevens getoond wilt hebben (via grafieken of anderszins).

Aukje van de Molengraft, Kwaliteitscoördinator bij Revant

Voor ons is Exploratio een gebruiksvriendelijke tool om eenvoudig de ervaringen van onze patiënten in ons ziekenhuis te peilen. We zetten daar veel verschillende vragenlijsten voor in en rapporteren ook op verschillende manieren: alles kan met Exploratio!

Saskia Derkx, Adviseur patiëntbeleving van Noordwest Ziekenhuisgroep

De tool is makkelijk in te zetten voor zowel kleine als grotere en meer complexe onderzoeken. Ook kan ik andere collega’s snel uitleggen hoe het programma werkt. Zo wordt er door vele verschillende afdelingen in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van de tool. Onderzoek onder patiënten, directe input voor artsen, 360 feedback door collega’s, medewerkertevredenheid, afstudeeronderzoeken, etc. Iedereen kan snel aan de slag met hun eigen resultaten, terwijl ik mij kan verdiepen op meer complexe statistische analyses voor uitgebreider advies aan de organisatie.

Hajé Berns, Marketingadviseur bij Alrijne Zorggroep

Het is een professionele en gebruiksvriendelijke onderzoekstool, waarmee je eenvoudig rapportages kunt maken. Voor ons een goed instrument om diverse externe en interne klantonderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiënten handen en voeten te geven.

Gerben Hart, Online Marketing- en communicatieadviseur bij Isala

Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. De tool geeft hen de mogelijkheid om zelf onderzoek op te zetten, eigen data te verzamelen, te rapporteren en te monitoren. Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.

Frank Niemantsverdriet, Zorgmarketeer bij Amphia

Enkele Klanten en Cases van Exploratio

ONLINE ONDERZOEK

Gemakkelijk gemaakt

100% BETROUWBAAR

ISO27001 en AVG proof

1.000.000 VRAGENLIJSTEN PER JAAR

Autoriteit