Uitsplitsen van de resultaten

Onderzoekstool biedt tevens de mogelijkheid bij het aanmaken van een grafiek om de antwoorden op te splitsen op basis van een vraag of eigenschap.

De resultaten in de grafiek worden dan opgesplitst per eerder gegeven antwoord (dus of men bijvoorbeeld al eerder ‘ja’ of ‘nee’ heeft ingevuld) of per eigenschap van de respondent (bijv. ‘man’ of ‘vrouw').

Let op! Uitsplitsen kan alleen wanneer u handmatig een nieuwe grafiek aanmaakt. Als u de wizard standaard grafieken gebruikt kunt u achteraf géén uitsplitsingen meer maken! Hoe u handmatig nieuwe grafieken aanmaakt kunt u lezen onder stap 3.1.3. Handmatig grafieken toevoegen

Hoe werkt uitsplitsen?

Wanneer u heeft besloten dat u een grafiek wilt waarin data is uitgesplitst, navigeert u via Analyse > Dashboard naar het dashboard waar de grafiek in moet komen te staan. Wanneer u hier op heeft geklikt komt u in een nieuw scherm terecht. Klik hier in het menu aan de rechterkant op 'Nieuwe grafiek'. Meer weten over deze stappen? Kijk dan eens bij stap 3.1.3. Handmatig grafieken toevoegen

Een uitsplitsing betekent dat de grafiek alleen data laat zien op basis van een bepaalde 'splitsing' die u heeft gemaakt. De grafiek laat dus geen totaalplaatje zien, maar alleen de antwoorden op een vraag, uitgesplitst naar bijvoorbeeld geslacht, of leeftijd. Zo kunt een gemakkelijk en snel een grafiek maken die alleen antwoorden laat zien van vrouwelijke respondenten of die alleen antwoorden laat zien van respondenten boven de 65 jaar. Deze mogelijkheden zijn voorbeelden van een uitsplitsing op basis van een eigenschap. U kunt echter ook een uitsplitsing maken op basis van een vraag. De resultaten in de grafiek worden dan opgesplitst per eerder gegeven antwoord (dus of men bijvoorbeeld al eerder ‘ja’ of ‘nee’ heeft ingevuld). Hieronder leest u hoe uitsplitsen werkt.

Wanneer u op 'Nieuwe grafiek' heeft geklikt komt u automatisch in het 'Categorieën' tabblad. Kiest u hier de vraag of eigenschap waarvan u een grafiek wilt aanmaken (zoals hierboven toegelicht). Klik nu op het tabblad 'Uitsplitsing'. U komt in dit scherm terecht:

figuur 83: Uitsplitsing

Hier kunt u beslissen op basis waarvan u een uitsplitsing wilt maken: 

  • Geen; u maakt géén uitsplitsing. Alle data wordt getoond in de grafiek.
  • Vraag; u maakt een uitsplitsing op basis van een vraag die gesteld is aan de respondent.
  • Eigenschap; u maakt een uitsplitsing op basis van een eigenschap (bijv. geslacht of leeftijd). 

Wanneer u alles naar wens heeft aangevinkt, klikt u op 'Opslaan'. U komt nu in het volgende scherm terecht:

figuur 84: Grafiek opmaken

In dit scherm kunt u de grafiek opmaken. Het gaat hier dus om de lay-out, waarbij tevens elementen als titels, subtitels en assen kunnen worden ingesteld. 

Wat alle elementen precies betekenen en hoe u ze kunt instellen vindt u onder stap 3.1.5. Aanpassen van de grafieken

Als u de gewenste aanpassingen heeft gedaan klikt u op 'Opslaan'. De grafiek verschijnt nu onderaan in de lijst met grafieken. Deze lijst kunt u bekijken via 'Complete Dashboard'. 

← Aanpassen van de grafieken ↑ Uitsplitsen Kopiëren →
  • Op een vrij eenvoudige manier kan ik vragenlijsten aanmaken en vervolgens digitaal uitzetten. De database is goed benaderbaar via een beveiligde link. Daarnaast zijn de rapportages ideaal, met 1 druk op de knop draai je deze uit, nadat je eenmalig hebt aangegeven hoe je de gegevens getoond wilt hebben (via grafieken of anderszins).

    Aukje van de Molengraft, kwaliteitscoördinator bij Revant

  • Deze online onderzoekstool is voor en door zorginstellingen ontwikkeld. Ze kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige wijze zelf (patiënt)onderzoek uitvoeren en analyseren.

    Maud Huisman, marketingadviseur bij Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

  • Voor ons is Exploratio een gebruiksvriendelijke tool om eenvoudig de ervaringen van onze patiënten in ons ziekenhuis te peilen. We zetten daar veel verschillende vragenlijsten voor in en rapporteren ook op verschillende manieren: alles kan met Exploratio!

    Saskia Derkx, adviseur patiëntbeleving van Noordwest Ziekenhuisgroep

  • De tool is makkelijk in te zetten voor zowel kleine als grotere en meer complexe onderzoeken. Ook kan ik andere collega’s snel uitleggen hoe het programma werkt. Zo wordt er door vele verschillende afdelingen in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van de tool. Onderzoek onder patiënten, directe input voor artsen, 360 feedback door collega’s, medewerkertevredenheid, afstudeeronderzoeken, etc. Iedereen kan snel aan de slag met hun eigen resultaten, terwijl ik mij kan verdiepen op meer complexe statistische analyses voor uitgebreider advies aan de organisatie.

    Hajé Berns, Marketingadviseur bij Alrijne Zorggroep

  • Het is een professionele en gebruiksvriendelijke onderzoekstool, waarmee je eenvoudig rapportages kunt maken. Voor ons een goed instrument om diverse externe en interne klantonderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiënten handen en voeten te geven.

    Gerben Hart, Online Marketing- en communicatieadviseur bij Isala

  • Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. De tool geeft hen de mogelijkheid om zelf onderzoek op te zetten, eigen data te verzamelen, te rapporteren en te monitoren. Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.

    Frank Niemantsverdriet, Zorgmarketeer bij Amphia

Een selectie van onze klanten